Hoppa till innehåll
Svenska
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

Återrapportera manuellt en betalning i AutoPay som är betald eller avbruten

Manual återrapportering i AutoPay behövs när banken inte skickar tillbaka status på en stoppad eller genomförd betalning. Guiden visar hur du markerar betalningar korrekt som betalda eller avbrutna i Visma Net.

Ibland behöver du avbryta en leverantörsbetalning som redan har skickats till banken. Vissa banker kräver att avbrottet görs direkt i internetbanken. När det sker skickas ingen status tillbaka till AutoPay. Betalningen ligger då kvar som ”Mottagen av bank” i AutoPay och ”Utskriven” i Visma Net. För att allt ska bli rätt i systemet behöver du därför uppdatera statusen manuellt.

 
  1. Gå till AutoPay och välj menyn "Översikt".
  2. Välj filtret "Transaktionsöversikt".


    En bild som visar text, skärmbild, Teckensnitt, programvara

Automatiskt genererad beskrivning 
  3. Hitta den aktuella betalningen som du har avbrutit i banken.
  4. Klicka på de tre prickarna längst till höger på raden.
  5. Välj "Markera som avvisad" eller "Markera som betald", beroende på vad som gäller. 

    En bild som visar text, Teckensnitt, nummer, linje

Automatiskt genererad beskrivning


Vad händer sedan?

Markera som avvisad:

Då tas leverantörsbetalningen bort i Visma.net (statusen "Utskriven" raderas), och fakturan blir återigen öppen. Du kan då matcha den mot en annan transaktion eller inkludera den i ett nytt betalningsförslag.

Markera som betald:

Då stängs leverantörsbetalningen i Visma.net, vilket också stänger leverantörsfakturan.