Betalningsförslag i Visma Net
Hur du förbereder en betalning i Visma Net för att därefter godkänna och skicka den till autopay för betalning.
Visma Net
- Betalningsförslag

- Välj datum fram till.
Alla obetalda leverantörsfakturor fram till dagens datum visas och är förvalda när fönstret öppnas.
- Markera de fakturor du vill betala, samt avmarkera om det är några fakturor du inte vill skicka för betalning.

- Bekräfta utbetalning
Skicka till Autopay
Autopay
- Öppna Autopay

- Godkänna
Här hamnar alla betalningar som ni vill godkänna och skicka till banken
- Tryck i godkänn betalning


- Skriv in ditt visma lösenord och kod på Authenticator appen
- Skicka till banken
Allmän information om fönstret betalningsförslag
- Alla leverantörsfakturor som har betalningsmetod 01 på sig hamnar under betalningsförslag. Har man gjort en manuell leverantörsfaktura som man betalat manuellt i banken och inte vill ha med denna i betalningsförslag fönstret ska den ha betalningsmetod 03 på sig.
- Vad är “Betala fram till datum”? Alla obetalda leverantörsfakturor fram till dagens datum visas och är förvalda när fönstret öppnas.
- Anpassa filtren som du vill Filtrera på Betala fram till datum, Leverantör, Leverantörsklass, Betalningsmetod, Likvidkonto och/eller Rabattdatum fram till.
- Betalningsdatum uppdateras med automatik Har förfallodatum passerat dagens datum, uppdateras automatiskt betalningsdatum på fakturan till dagens datum.
- Nedanstående fält är möjliga att ändra:
- Betalningsdatum
- Belopp att betala
- Prioritet
- Betala separat
- Är den gröna knappen Bekräfta utbetalning inaktiverad har ett fel upptäckts. Korrigera betalningsposterna innehållande felaktigheter eller, avmarkera de felaktiga posterna för att aktivera knappen igen för att kunna skapa betalningen.
- Status
- Visa, åtgärda och skicka om betalningsförslag Allt detta kan du hantera från fliken.
-
Misslyckade betalningar Här visas betalningar som av någon anledning misslyckats att skickas iväg för betalning. När fakturor skickas till AutoPay och detta inte lyckas, då måste du, som användare, ta hand om problemet så snart som möjligt för att fakturorna ska kunna skickas iväg för betalning.
-
Se fakturor som ingår i bunten Klicka på pilen längst till höger på raden för att se information om betalningsbunten .
- Hantera fel direkt Innehåller bunten något fel visas information vad felet är i statusfältet. Du kan direkt från denna flik öppna leverantören och fakturan (i ett nytt fönster) för att korrigera eventuella fel. När felet åtgärdas klicka bara på knappen Skicka igen och stäng för att skicka om betalningsbunten.
Denna guide är framtagen av TagsIT, certifierad Visma Net-partner. Läs mer om Visma Net här, eller fördjupa dig i Visma Nets ekonomifunktionerna på denna sida.